Tre timer i telefonen koster ældre kvinde dyrt

Foto: Shutterstock

En kort telefonsamtale endte med at vare i henved tre timer.

Mandag ved 12-tiden blev en 84-årig kvinde i Tilst ringet op fra hemmeligt nummer, hvor en mand præsenterede sig som værende fra Danske Bank. Det fortæller Østjyllands Politi. 

Manden oplyste, at der var hævet 15.000 kr. på kvindens konto, hvorfor banken ville sende en mand ud og hente hendes kort og spærre det.

Mens kvinden fortsat havde manden i røret, bankede det på hendes dør. Udenfor stod en mand, der oplyste, at han var fra banken og var kommet for at hente hendes kort. Kvinden spurgte manden, om hun ikke skulle klippe kortet over først, hvilket manden sagde, hun ikke skulle, hvorefter han forlod stedet med kortet.

"Bankmand" på fri fod

Tilbage ved telefonen blev manden ved med at oplyse kvinden, at der snart ville komme en med et nyt kort til hende.

Telefonsamtalen varede i næsten tre timer, men der kom ingen med et nyt kort til kvinden. Kvinden fik sin datter til at kontakte banken, der kunne oplyse, at kvindens konti var blevet spærret af Nets grundet mistænkelige forsøg på transaktioner på nettet.

Manden der hentede kvindens kort beskrives som:

  • Dansk af udseende
  • Ca. 20-25 år gammel
  • Ca. 170 cm høj
  • Spinkel af kropsbygning
  • Lys i huden og med brunt, kort hår
  • Var nydelig og havde ingen skæg
  • Talte dansk
  • Var iført en brun sweater og cowboybukser

"Østjyllands Politi advarer imod, at man udleverer kort eller personlige oplysninger til personer man ikke kender," skriver Østjyllands Politi, inden de fortsætter: 

"Er man i tvivl om, hvorvidt vedkommende er den, han/hun udgiver sig for, så bed om at få et telefonnummer til det firma, vedkommende oplyser han/hun arbejder for og lav et kontrolopkald."