Styrtdykker: Men det skyldes nok ikke udelukkende pænere kørsel

Foto: Shutterstock

Desværre kan det nok ikke kun tilskrives pænere kørsel, mener forsikringsselskab.

Siden 2017 er antallet af fartbøder fra mobile og faste fartkontroller til bilister faldet med knap 25 procent, og de foreløbige tal tyder på, at tendensen fortsætter. Men ifølge skadedirektør i Gjensidige Forsikring kan det ikke kun tilskrives pænere kørsel. Det fortæller forsikringsselskabet i en presspressemeddelelse. 

"Stadig færre bilister oplever at blive blitzet og modtage kontantopkrævninger i deres e-boks efter at have kørt for stærkt. Siden 2017 er antallet af udstedte bøder fra mobile og faste fartkontroller nemlig faldet med knap 25 procent, viser en aktindsigt hos Rigspolitiet, som Gjensidige Forsikring har foretaget," skriver Gjensidige, inden de fortsætter:

"Hvor der i 2017 blev blitzet 590.647 bilister, faldt tallet i 2020 til 447.806." 

Men selvom det umiddelbart er en positiv udvikling med færre hastighedsoverskridelser, kan den store nedgang formentlig ikke kun tilskrives, at danskerne i højere grad holder os indenfor de tilladte hastigheder, vurderer Henrik Sagild, der er skadedirektør i Gjensidige Forsikring. 

”En del af nedgangen i hastighedssager handler selvfølgelig om, at en del bilister kører ordentligt, og at kampagner og oplysning har virket. Derudover har nedlukningen også gjort, at der har været mindre trafik, og så kan vi også se, at der næsten er opstået en industri indenfor advarsel af bilister mod fartkontroller, og det kan vi helt sikkert også se i de her tal,” siger Henrik Sagild.

Grund til hastighedsbegræsninger

Og netop mange bilisters store fokus på at undgå at blive blitzet fremfor at fokusere på at overholde hastighedsbegrænsningerne, får Henrik Sagild til at sende en venlig opfordring. 

”Vi har hastighedsbegrænsninger på vejene, fordi de minimerer risikoen for ulykker, og fordi det er med til at gøre skaderne mindre, hvis ulykken sker. Og ofte er det minimalt med tid, du sparer. Hvis du eks. kører 95 kilometer i timen i stedet for 80 over en strækning 10 kilometer sparer du ca. 1 minut, og det står slet ikke mål med risikoen for at ende i en ulykke.” 

Om tallene

For perioden 1. januar 2017 til og med 10. februar 2021 blev der på årsbasis registreret følgende bødesager på faste og mobile fartstandere. 

  • 2017: 590.647
  • 2018: 545.149
  • 2019: 523.890
  • 2020: 447.806
  • T.o.m 10. februar 2021: 35.682