Trist førsteplads: I denne landsdel er der størst risiko for at dø i trafikken

Foto: Shutterstock

Der er én landsdel som skiller sig ekstra meget ud.

Det er nok manges frygt, enten selv at køre galt og miste livet i trafiken - eller at én man har kær, mister livet i en trafikulykke. Hvert år sker der alvorlige trafikulykker, hvor mennesker mister livet - og især i en del af Danmark, er der altså lidt flere der mister livet i de skrækkelige ulykker.

Tal fra Rådet for Sikker Trafik viser, at der ifølge statistikken i alt er omkommet 397 personer i trafikken hvor ulykken var forårsaget af for høj fart, i perioden fra 2014 til 2019. Her omkom hele 92 af disse personer i Midt- og Vestjyllands politikreds.

Hvis man eksempelvis sammenligner med Midt- og Vestsjællands Politi, er der i denne politikreds omkommet 22 personer i samme slags ulykker i denne periode.

Hvis man spørger Michelle Laviolette, som er seniorprojektleder i Rådet for Sikker Trafik, så er der to årsager til, hvorfor det er Vestjyderne der springer i øjnene med den triste statistik. Det skriver TV2.

Den ene er at der er flere landeveje i den del af landet og den anden er, at der ganske enkelt bliver kørt for hurtigt i den del af Danmark. 

Inviterer til høj hastighed

Landevejene er - selvom mange nok ikke tror det - faktisk farligere at køre på, end motorvejen, hvor der ellers køres med noget højere hastighed. Der er nemlig ofte krydsende trafik og varierende hastigheder, som gør at der er større risiko for ulykker, da der er mere at holde styr på.

Derudover køres der hurtigere i Vestjylland, end der gør andre steder i Danmark.

"Når man ser på Vejdirektoratets hastighedsbarometer, så kan man se, at der af en eller anden grund bliver kørt lidt hurtigere i Vestdanmark. Og selv om det ikke drejer sig om meget, så stiger risikoen for at komme galt af sted altså bare mere for hver kilometer, man kører for hurtigt," lyder det fra Michelle Laviolette.

Hvorfor der netop køres hurtigere i denne del af landet - det har Michelle Laviolette ikke et videnskabeligt underbygget svar på - men hun har et par bud.

Hun peger på, at det muligvis kan have noget at gøre med, at der er flere lange strækninger hvor der kan køres lige ud, som måske "inviterer" til at der køres hurtigere. Derudover nævner hun også, at svaret fra trafikanterne, når de bliver spurgt om hvorfor de kører for hurtigt, ofte lyder på, at de simpelthen ikke har bemærket at de kørte for stærkt. 

Det er ikke kun når det gælder hastighedsulykker at Midt- og Vestjyllands politikreds indtager en trist førsteplads - det samme gælder når det kommer til personer dræbt i spritulykker.